Jenna Matintupa skriver om vardagen som förälder och livets kontraster

Agnes outfits,Inspiration

Ett drömdygn till havs med bokklubben

7 maj , 2020, 21.05 Jenna Matintupa

Elsa Billgren och Johanna Bradford har börjat med något så mysigt som #torsdagsdrömmen där de skapar olika drömscenarion utifrån ett tema. Den här veckan var det trerättersmiddag och jag tänker köra min egen version av det. Så nu får ni följa med mig och mitt bokklubbsgäng på en drömhelg i skärgården!

Här går jag längs en äng och samlar lite blommor. Idag kommer nämligen bokklubben ut till vårt hus i skärgården. Vi ska äta gott, prata, hänga och bara vara i ett dygn. Och till det behövs självklart massa fina buketter utspridda i alla rum. Så bara att fortsätta fylla korgen, är ju redan på god väg.

De har lovat varmt men just nu på förmiddagen var det lite kyligt så tröja och byxor åkte på. Och så hatt för att skydda huvudet förstås. Jag får så lätt migrän av solen.

Jag hämtar upp bokklubben vid hamnen. Alltid lika oklanderligt klädda oavsett om det är en kväll på stan eller ett dygn ute till havs. Hoppas dock de packat andra skor för bland mossa, rötter och stenar funkar inte riktigt klackar.

Första vi gör när vi kommer ut är att äta lunch. Det blir plättar med ljuvlig tillbehör.

Sen får alla hjälpa till att göra buketter. I över en timme sitter vi tysta och pysslar ihop både små och stora. Ibland behöver vi inte prata utan den mänskliga närvaron räcker. Speciellt efter coronavåren där det blivit väldigt lite av fysisk närvaro från varandra.

Efter det blir det egentid. Alla går in till sig för att vila, packa upp eller läsa bok. Fördelen med en egen ö är att det alltid finns plats för alla att vara ifred lite när ser behövs.

Efter några timmar är det dags att ställa till med middag. Till förrätt blir det delikatesspotatisar med lyxtopping. Créme fraîche, löjrom och dill. Glömde rödlöken innan jag tog bilden men strödde på det just innan vi satte oss. Till det ett riktigt kallt glas bubbel.

Till varmrätt blir det hemgjord örtpasta tillsammans med friterade getostbollar. Herregud så gott.

Efter middagen tar vi en liten läspaus igen. All pasta och ost skapade världens matkoma så alla spred ut sig längs bryggan med varsin bok. Men sen börjar sötsuget krypa på och då dukas denna magiska tårta fram.

Efter middagen packar vi in oss i båten och ror ut i solnedgången. Det är vindstilla och varmare än på länge. Tänk att vi är här nu. Ingen trodde det skulle finnas något så ljuvligt efter all osäkerhet kring coronan. Men det kom ett liv efter det också. Om än ett lite skörare. Och mycket med mer tacksamhet.

Väl tillbaka på ön blir vi lite hungriga igen. Det är sen gammalt att vi äter en hel del när vi umgås. Nu blir det ostar av alla dess slag. Alla har fått ta med två egna favoriter och till det har vi nybakt bröd som de hämtade med sig från bageriet innan vi åkte ut.

Vi somnar alldeles för sent efter en kväll med en himla massa vin. Kvällen spenderades till störta del i en hög av kuddar och filtar nere på bryggan. Det kändes nästan lite konstigt att vara så nära någon efter all social distansering, men åh så härligt. Att kunna kramas och ligga i med huvudet i knät på sin kompis och bli masserad i håret. Nu är det dock en ny dag. Lite mulet idag men det gör inget för vi ska åka upp efter frukost.

Vi älskar att dyka fint och frukosten är inget undantag. Så mycket gott att en inte ens vet var en ska börja. När det till slut är tomt på faten diskar vi undan, tjejerna packar ihop sina grejer och för ner sakerna till bryggan. Alla plockar med sig varsin bukett innan vi tar båten till land.

Innan de ska åka tillbaka hemåt passar vi på att gå en loppisrunda. Jag hade dessutom kört förbi en auktionsskylt i veckan så vi åkte ut för att titta vad som fanns. Förstås hittar vi alldeles för mycket. Alla ser lite konstigt på det fnissiga piffiga gänget mitt ute på en gård på landsbygden men vi är vana att stå ut när vi rör oss i grupp. Vilket dygn det blev ändå. Jag är helt varm i kroppen när jag vinkar hejdå på tågstationen och åker ut till landet för att möta upp med resten av familjen som varit förvisade ditt så länge jag haft besök. Köpte en hel låda med leksaker åt barnen på loppis så tror barnen kommer bli överlyckliga.

Alla bilder från min Pinterest.